Hulp bij (ongemakkelijke) bekkenklachten

Een bekkenfysiotherapeut behandelt mensen met klachten in het gehele gebied van de buik, het bekken en de lage rug. De spieren in dit gebied spelen een belangrijke rol bij houding, functie en bewegen. In Gezondheidscentrum Nijlân werkt Astrid Ferwerda. Zij is geregistreerd bekkenfysiotherapeut.

Wat is bekkenfysiotherapie?

Bekkenfysiotherapie richt zich op de behandeling en preventie van klachten in het buik- , bekken- en lage ruggebied bij zowel vrouwen, mannen als kinderen. Het bekken, de gewrichtsbanden, de bekkenbodem en de bekkenorganen beïnvloeden elkaar wederzijds. De spieren in de lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, ontlasten en vrijen.

De bekkenbodemspieren
De bekkenbodem bestaat uit een groep spieren die onder in het bekken liggen. De bekkenbodemspieren kunnen te zwak of juist te gespannen zijn. Of ze functioneren niet op de goede manier of op het juiste moment. Bekkenbodemspieren kun je aanspannen en ontspannen. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust of voelen dit niet. De bekkenfysiotherapeut heeft hulpmiddelen om u te helpen dit weer te voelen en te versterken of juist te ontspannen.

Zwangerschap en bekkenklachten
Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap of na de bevalling last van hun bekken. Als de banden en het kraakbeen van het bekken verslappen of verweken kun je klachten krijgen. De meestvoorkomende klacht is pijn in de onderrug, met soms uitstraling naar de benen. Ook een beurs of moe gevoel rondom de schaambeenverbinding komt veel voor. Hier zou je snel last van kunnen hebben bij dagelijkse bezigheden als traplopen, te lang staan, bukken en autorijden. Bekkenfysiotherapie is een effectieve manier om de klachten te verminderen of te verhelpen.

De klachten
Mannen en vrouwen, kinderen en ouderen; iedereen kan problemen krijgen doordat de bekkenbodem niet goed functioneert. Dit kan bijvoorbeeld optreden tijdens of na de zwangerschap, na een bevalling, in de overgang, na meerdere blaasontstekingen of na een buik- of prostaatoperatie. Soms hangen de klachten samen met andere aandoeningen, zware lichamelijke belasting, medicijngebruik of psychische factoren. In een enkel geval blijft de oorzaak onduidelijk. Omdat het functioneren van de bekkenbodemspieren van invloed is op de blaas, endeldarm en op seksuele functies, kan een en ander leiden tot verschillende klachten zoals:

• Moeite met het ophouden van urine of ontlasting
  • Moeite met uitplassen en/of ontlasten
  • Een niet te onderdrukken gevoel van aandrang om te plassen of te ontlasten
  • Winderigheid
  • Een gevoel van ‘verzakking’
  • Pijn in de onderbuik, bekken, onderrug of rond de geslachtsorganen
  • Pijn bij het vrijen
  • Erectiestoornissen bij mannen

De behandeling
Door de bekkenbodemspieren op de juiste manier te trainen en te gebruiken, zullen ze weer beter gaan functioneren en kunnen de klachten aanzienlijk afnemen. De bekkenfysiotherapeut zal tijdens de eerste afspraak door een uitgebreid vraaggesprek uw klachten inventariseren. Om de klacht in kaart te brengen zal er tijdens de tweede afspraak een lichamelijk onderzoek gedaan worden. Dit zal altijd in overleg gebeuren en alleen met uw toestemming. Daarna wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. U krijgt uitleg over uw klacht, praktische informatie en oefeningen voor uw bekkenbodem.

MAAK EEN AFSPRAAK