Pijnvermindering door middel van Virtual Reality

Bij Fysiotherapie Leeuwarden kunt u terecht voor Virtual Reality (VR) training voor de behandeling van chronische pijnklachten. Met behulp van een VR-bril bevindt u zich in een driedimensionale omgeving welke zorgt voor een optimale beleving en focus.

De VR-behandelingen richten zich voornamelijk op pijneducatie en het verminderen van angst voor bewegen. Het laat u spelenderwijs ervaren hoe pijn in het lichaam werkt en – nog belangrijker – hoe u zelf de pijn kunt beïnvloeden.

Onze hersenen genereren pijn als ze (via het zenuwstelsel) door krijgen dat ons lichaam in gevaar is. Een hele nuttige (overlevings)functie uiteraard. Bij chronische pijn is er van acuut gevaar geen sprake meer, maar blijft het brein overbeschermend reageren en ‘ziet’ overal gevaar. Het gevolg is dat het continu pijn blijft produceren, ook al is dit niet nodig. Een vicieuze cirkel is geboren en het is vaak lastig dit te doorbreken, helemaal zonder hulp. Hierbij biedt Virtual Reality een uitkomst.

Pijn kan een sterke emotionele (en subjectieve) ervaring zijn die wordt bepaald door cognitieve, emotionele en gedragsmatige processen. Uit onderzoek is gebleken dat door trainingen die erop gericht zijn om dit soort processen te beïnvloeden, chronische pijn sterk kan verminderen. VR is hierbij een geweldig hulpmiddel.

Benieuwd of VR iets voor u kan betekenen?
Vraagt u zich af of uw klachten ook verholpen kunnen worden met Virtual Reality? Neem dan gerust contact met ons op.

NEEM CONTACT OP