Weer heeft geen invloed op fibromyalgie

Hoewel sommige fibromyalgiepatiënten denken dat het weer hun klachten verergert, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht dat dat niet het geval is. De temperatuur, zon of neerslag hebben geen invloed op de pijn en vermoeidheid die met de aandoening gepaard gaan.
fibromyalgie, wekedelenreuma, reuma, weer

Aan het onderzoek namen bijna 350 vrouwen met fibromyalgie(wekedelenreuma) van gemiddeld 47 jaar deel. Zo’n 3,5 jaar geleden was bij deze vrouwen de aandoening vastgesteld. Gedurende vier weken noteerden ze hun klachten, zoals pijn en vermoeidheid.

In dezelfde periode hielden de onderzoekers de weersomstandigheden bij, namelijk de temperatuur, aantal uren zon, neerslag, luchtdruk en luchtvochtigheid zoals gerapporteerd door het KNMI.

​Weinig invloed

Weersveranderingen bleken maar bij 10 procent van de analyses een klein, maar significant effect te hebben op pijn en vermoeidheid. In 20 procent van de analyses vonden de onderzoekers kleine verschillen tussen de reacties van de patiënten op het weer, wat suggereert dat de ene patiënt juist meer pijn ervaart bij een lage luchtdruk en een andere patiënt bij een hoge luchtdruk.

Volgens de onderzoekers is er meer bewijs dat het weer geen invloed heeft op fibromyalgie dan bewijs dat het weer wel effect heeft op de klachten. Nader onderzoek moet uitwijzen waarop sommige patiënten toch meer last lijken te hebben bij verschillende weersomstandigheden.

De resultaten van het onderzoek verschenen in Arthritis Care & Research.

Bron: Gezondheidsnet.nl/Jolanda Niemantsverdriet: Geschreven door Kasper op . Geplaatst in Fysiotherapie nieuws