Shockwave

Vele studies tonen aan dat shockwave therapie (ESTW) bij diverse aandoeningen goede resultaten geeft. Chronische pijn, verkrampte spieren of spierknopen (triggerpoints) kunnen veel pijn veroorzaken. Shockwave kan in deze gevallen een uitkomst bieden. Succesvolle resultaten worden vaak al bereikt na slechts enkele behandelingen.

Wat is shockwave?

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) is een behandeltechniek waarbij patiënten worden blootgesteld aan krachtige ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben. De bekendste medische toepassing is het vergruizen van nierstenen met behulp van shockwaves.

Fysiotherapeuten passen de methode toe voor het behandelen van klachten aan het bewegingsapparaat bijvoorbeeld bij een tennisarm, verkalking in schoudergewricht, chronische ontsteking van een achillespees en hielspoor. Shockwaves versnellen het genezings- proces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.

Epicondylitis_radialis

Heeft u een van deze klachten?

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalk(afzetting)
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet
  • Ziekte van Peyronie
  • Chronic Pelvic Pain syndroom (CPPS)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spanning (trigger points)
  • Andere vormen van tendinitis/tendinopathie (pees irritaties/ontstekingen)

…. DAN IS SHOCKWAVE IETS VOOR U!

Waar bestaat de behandeling uit?

Na een gesprek zal de behandelend therapeut (vaak) eerst een echo maken van het gebied waar u klachten heeft om te beoordelen of Shockwave iets voor u is. Mocht u in aanmerking komen voor Shockwave dan wordt de behandeling meteen gestart. Vaak is het gevoelig maar dat hoeft niet. Naast shockwave zijn vaak oefeningen gewenst, deze doet u deels samen met de therapeut en deels thuis.

Wat zijn de kosten?

Wanneer shockwave onderdeel uitmaakt van de reguliere fysiotherapeutische behandeling, worden, naast de kosten voor de fysiotherapeutische behandeling*, voor de shockwave geen extra kosten in rekening gebracht (Dit is in de meeste gevallen zo).

Indien shockwave geen onderdeel uitmaakt van de reguliere fysiotherapeutische behandeling wordt dit apart bij u in rekening gebracht.

*vergoeding voor de fysiotherapeutische behandeling is afhankelijk van uw aanvullende zorgverzekering.

Meer informatie kunt u vinden op www.shockwavenet.nl